۲ اردیبهشت ۱۴۰۱، ۵:۲۵

مدیر مجله قرآنی مداد از تونس:

جریان‌های مطالعاتی قرآنی شمال آفریقا از همگرایی بالایی برخوردارند

جریان‌های مطالعاتی قرآنی شمال آفریقا از همگرایی بالایی برخوردارند

نشست جریان شناسی مطالعات قرآنی جهان اسلام؛ روش‌ها و گرایش‌ها با حضور علی مخلبی مدیر مجله قرآنی مداد از تونس، محمدرضا آرام قرآن پژوه ایرانی در کانادا در مصلی امام خمینی (ره) تهران برگزار شد.

به گزارش خبرنگار مهر، نشست جریان شناسی مطالعات قرآنی جهان اسلام؛ روش‌ها و گرایش‌ها با حضور علی شریفی استاد علوم قرآن و حدیث از ایران، علی مخلبی مدیر مجله قرآنی مداد از تونس، محمدرضا آرام قرآن پژوه ایرانی در کانادا در مصلی امام خمینی (ره) تهران برگزار شد.

جریان‌های مطالعاتی قرآنی در شمال آفریقا از همگرایی اسلامی بالایی برخوردارند

در این نشست علی مخلبی مدیر مجله قرآنی مداد از تونس با اشاره به جریان‌های مطالعات قرآنی در تونس معاصر بویژه در دهه اخیر، سه جریان کلی را برای مطالعات قرآن در مغرب عربی بیان کرد.‌

مخلبی گفت: اولین جریان مطالعات قرآنی آسان سازی فهم قرآن را دنبال می‌کند و نمونه آن تفسیر صادق بالخیر است. جریان دوم را دانشگاهیان دنبال می‌کنند و عبدالمجید شرفی به این جریان بستگی دارد.

مدیر مجله قرآنی مداد ادامه داد: جریان سوم، مطالعات قرآنی ایدئولوژی محور است که در حقیقت از جریانات تفسیر سنتی قرآن فاصله می‌گیرد و هر کدام در نگاه خاص فلسفی و علمی، بحث تفسیر را دنبال می‌کنند.در جریان تفسیر سنتی و آسان سازی فهم قرآن نگاه غالباً اختلاف انگیز نیست. مفسرین در مغرب عربی / تونس از طرح مسائل اختلاف انگیز پرهیز می‌کنند.

وی بیان کرد: جریان‌های مطالعات قرآنی در شمال آفریقا از همگرایی اسلامی بالایی برخوردار هستند که به تقریب مذاهب کمک کند.

قرآن و حدیث از گذشته و حال در دیدگاه شیعه و سنی

محمدرضا آرام استاد علوم قرآن و حدیث از کانادا در ادامه نشست اظهار کرد: قرآن مجید در زمان پیامبر اکرم (ص) کتابت شده است. حدیث‌های نقل شده هیچکدام دروغ نیستند و حدیث بین شیعه و سنی مشکل خاصی نداشته است؛ حدیث‌هایی بودند که در آن زمان گفته شده است.

وی با بیان اینکه صوت قرآن مخصوص است، تاکید کرد: کلام خدا در زمان حضرت محمد (ص) کتابت شده و اکنون فقط از نظر خطاطی تغییر کرده است.

قرآن را از گورستانها خارج کنید

علی شریفی استاد علوم قرآن و حدیث دانشگاه علامه طباطبایی نیز در ادامه نشست به بیاناتی از امام خمینی (ره) اشاره کرد و گفت: باید بر لزوم خارج کردن قرآن از گورستانها و آوردن آن به سطح جامعه و نقش دانشگاه‌ها و حوزه‌های علمیه در احیای تفکر قرآنی در جامعه اسلامی همت کرد.

وی سپس دو جریان مهم از جریان‌های قرآنی را توضیح داد و گفت: قرآنیان نقش حدیث را در فرآیند استنباط و فهم نادیده می‌گیرند و برخاسته از تفکر حسبنا کتاب الله هستند. این گروه در شبه قاره هند و جهان عرب طرفدارانی دارند.

وی با اشاره به جریان نومعتزلیان اظهار کرد: این جریان قرائت و تعریف جدیدی از عقل دارند و نگاهی تاریخ گرایانه به قرآن دارند در حالی که در تفکر شیعه ناب خویش قرآن را لازمانی و لامکانی می‌دانند؛ یعنی قرآن اختصاص به تاریخ و مکان خاصی ندارد.

بیست و نهمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم از ۲۷ فروردین تا ۹ اردیبهشت ۱۴۰۱ در مصلی امام خمینی (ره) در حال برگزاری است.

کد خبر 5472387

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha